PREDMET:
Očitovanje na nacrt konačnog prijedloga o izmjenama i dopunama Odluke o donošenju Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba od 12.6.2019., klasa: 026-02/19-01/14, urbroj: 251-03-02-19-12
Temeljem članka 14. Zakona o prostornom uređenju (NN 153/13,65/17,114/18,39/19), Udruga „EKO-2000“ ovim putem daje svoje očitovanje na nacrt konačnog prijedloga o izmjenama i dopunama Odluke o donošenju Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba od 12.6.2019., klasa: 026-02/19-01/14, urbroj: 251-03-02-19-12.
Gradska skupština grada Zagreba je dana 24.5.2018. donijela Zaključak (Službeni glasnik grada Zagreba 23/16 i 2/18), dalje u tekstu („Zaključak“), da se gradonačelnik grada Zagreba zadužuje pokrenuti postupak izmjena i dopuna Prostornog plana grada Zagreba iz razloga jer je odlučeno da se briše lokacija Kostanjek kao lokacija za reciklažno dvorište za građevni otpad te da se sukladno posebnim propisima istraže nove alternativne lokacije.
U članku 82. trenutno važećeg Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba (NN 16/07,8/09,7/13,9/16,12/16), dalje u tekstu (GUP), stoji sljedeća formulacija:
b) U širem području nekadašnje Tvornice cementa, sjeverno od planirane ulice Karažnik (sjeverni dio plana): planirati površine gospodarske, stambene, mješovite, sportskorekreacijske namjene i društvene namjene; preduvjet gradnje u utjecajnoj zoni klizišta je provedena sanacija klizišta; uređenje reciklažnog dvorišta za građevni otpad i odlaganje zemlje, u funkciji sanacije klizišta; tipologiju gradnje sjeverno od planirane ulice Karažnik prilagoditi gradnji u kontaktnoj zoni.
U nacrtu Prijedloga o izmjenama i dopunama Odluke, u članku 51., gore navedeni članak 82. mijenja se na način da glasi:
b) U širem području nekadašnje Tvornice cementa, sjeverno od planirane ulice Karažnik (sjeverni dio plana): 1. planirati površine gospodarske, stambene, mješovite, sportsko-rekreacijske namjene i društvene namjene; 2. preduvjet gradnje u utjecajnoj zoni klizišta je provedena sanacija klizišta; 3. uređenje reciklažnog dvorišta za građevni otpad i odlaganje zemlje, u funkciji sanacije klizišta; 4. tipologiju gradnje sjeverno od planirane ulice Karažnik prilagoditi gradnji u kontaktnoj zoni.
Vidljivo je da je predložena izmjena identična sada važećem članku pa je razvidno da nije postupano u skladu sa Zaključkom Gradske skupštine.
Naime, neizglasani Plan gospodarenja otpadom grada Zagreba je upravo iskoristio ovu formulaciju koja je dodana u GUP-u kako bi lokaciju Kostanjek odredio kao lokaciju za reciklažno dvorište građevnog otpada.
Nadalje, istovremeno s donošenjem Zaključka Gradske skupštine, sam gradonačelnik grada Zagreba je temeljem prikupljenih 8000 potpisa građana kao i temeljem održanih stručnih tribina na temu sanacije klizišta Kostanjek imenovao Povjerenstvo za praćenje realizacije sanacije klizišta Kostanjek, klasa: 361-01/18-01/631, urbroj: 251-03-02-18-2, gdje je u točki II. utvrđena zadaća povjerenstva, a to je davanje mišljenja i praćenje realizacije svih aktivnosti vezanih uz sanaciju klizišta Kostanjek.
U navedeno povjerenstvo imenovane su i osobe koje su nositelji izrade ovog nacrta (g. Goran Mazija i gđa. Elizabeta Tomašić, kao i ostali stručnjaci odgovarajućeg područja. Povjerenstvo je jednoglasno zaključilo da se neće dopremati niti koristiti građevni otpad u sanaciji klizišta nego da će se sanacija vršiti isključivo s prirodnim materijalima dobivenih iz mineralnih sirovina.
S obzirom na gore navedeno nejasno je zašto je formulacija u Nacrtu ostavljena istom, odnosno postoji opravdana bojazan da će se navedeno ponovno iskoristiti kako bi se na području Kostanjek odlagao građevni otpad.
Ovakva formulacija je neodređena i preširoka s obzirom da ne postoje niti sredstva za sanaciju niti je određen rok u kojem bi sanacija bila izvršena te koji bi bio vijek reciklažnoga dvorišta.
Zakon o prostornom uređenju navodi da su prostorni planovi podzakonski akti, te kao takvi moraju biti sukladni zakonu i drugim donesenim propisima. Ovakva formulacija je nezakonita s obzirom da Pravilnik o načinima i uvjetima odlaganjima otpad, kategorijama i uvjetima rada za odlagalište otpada (NN 114/2015) navodi da lokacija odlagališta nije dozvoljena u području ugroženom od klizišta, erozije i bujica ako taj utjecaj nije moguće spriječiti tehničkim mjerama. Nadalje, u Prilogu I., Opći uvjeti za sve kategorije odlagališta otpada, pod lokacijom odlagališta, navedeno je da lokacija odlagališta otpada mora biti udaljena najmanje 500 m od naseljenog područja gdje stalno borave ljudi, osim lokacije centra za gospodarenje otpadom.
Nadalje, temeljem Zakona o prostornom uređenju, u članku 9., kao jedno od temeljnih načela, navodi se načelo uvažavanja znanstveno i stručno utvrđenih činjenica. Polazeći od navedenog načela, kao i činjenice da je gore spomenuto stručno povjerenstvo donijelo određene zaključke, nameće se pitanje iz kojeg se razloga ponovno ide protivno mišljenju struke i protivno zakonu.
Zbog svega gore navedenoga, Udruga „EKO-2000“ predlaže da se iz GUP-a briše navedeni članak, odnosno da se odvoji sanacija klizišta koja je neophodna, od planiranog reciklažnog dvorišta bilo koje vrste otpada.
U Zagrebu, 19.6.2019. Udruga za zaštitu okoliša „EKO-2000“
Dopredsjednik Mile Račić